Bu çağda zeybeklik töresini yaşatmak ve memlekete faydalı olabilmek için mücadele,siber ortamda,bilgi kirliliğini engellemek,gençlerin doğru bilgilendirilmelerini sağlamak,sevebilecekleri yöntemleri keşferedek,o yöntemler üzerinden,eğitilmelerine katkı sağlamak,okullarda öğretilmeyen bilgilere ulaşmalarına imkan sağlamak olmalıdır..Bu bir efelenmedir.Manevi manada dağa çıkmaktır.Yanlış bilgi verenler,tarihi yanlış ya da özellikle yandaş anlatanlar,kirli niyetler ile gençlerin bilinçlerini,zihinlerini bulandırmak için uğraşanlar,zalim ve çalıkakıcı,onlar ile mücadele edenler ise, efelenen zeybeklerdir.. |
***
Zeybeklik camiasında,kitapları yazılan ya da filmi yapılan zeybek,efe,halk tarafından daha çok tanınmış ve daha çok sevilmiştir.Tarih sahnesinde zalimin zulmüne karşı,mazlumun hakkını koruyan tüm zeybekler elbette bizim için çok kıymetlidirler.Ancak,isimleri pek anılmamış,haklarında kitap yazılmamış,hizmetleri tarihin tozlu sayfalarında unutulmuş nice fekadar,yiğit zeybekler var.Bir çoğunun ismi dahi bilinmiyor,anılmıyor hatta fotoğrafları dahi yok.Bunda belki de,ailelerinin atalarına gerekli ilgi ve alakayı göstererek tanıtılmaları hakkında bir çabada bulunmamaların etkisi de olabilir.Bu çağda efelenmek,o isimsiz kahramanların hatıralarını gün yüzüne çıkarmak için çabalamak da olmalıdır.. |
***
Peki,bir zeybeği,efeyi nasıl tanıyacağız?Tabiki filmlerden değil.Araştırmacılardan,tarihçilerden,yazarlardan ya da zeybeklerin ailelerinden öğreneceğiz.Bu şekilde bilgileneceğiz.Bu öğrenme sürecini ne yazık ki,sakata getiren bazı sebepler var.Şöyle ki;bir araştırmacı ya da yazar,Atçalı’yı sever,diğeri Çakırcalı’yı,beriki Demircioğlu’nu,öteki Yörük Ali’yi,kimisi Gökçen Hüseyin Efe’yi..liste uzar gider..Hal böyle olunca da,yazılan bazı araştırma yazılarında,makalelerde ve kitaplarda bir takım farklı anlatımlar ortaya çıkar.Yani,Demircioğlu’nu seven biri bazen,Yörük Ali’yi kötüler, ya da Yörük Ali’yi seven birisi Demircioğlu’nu kötüler.Eserlerine yansıttıkları bu tehlikeli ve yanlış tutum sebebi ile, o eserleri okuyan gençler tarafından da,efeler hakkında konuşurken,efeler arasında husümet sürdürülür.Bir sohbet,tartışma ya da konferans ortamında,o eserlerden okuyarak tarihi öğrenmiş gençler,eserlerde okudukları gibi fikir sahibi oldukları için,o eserlerdeki bilgilerin savunuculuğuna soyunurlar.Doğruluğunu veyahut yanlışlığını araştırıp,sorgulama gereği nedense pek duymazlar. İşte bu durum,gençlere tarihin doğru aktarılmasını isteyenlerin,mecburen efelenmelerine sebep olur..Ve efelenmelerine sebep olmalıdır da.. |
***
Bu manada yapılan yanlışlara karşı,doğruları savunmak,gençlerin eğitilmesi ve bilgilendirilmesi için mücadele etmek,efelenmektir.İstiklal Harbi döneminde mücadele,topla,tüfekle,yatağanla,tabancayla,cephede savaşarak yapılmıştır.Bu çağın en büyük savaşı ise,sanal ortamda gerçekleşen gizli siber savaşlar ve psikolojik operasyonlardır.Bu operasyonların amacı,bilgi kirliliği yaratmak,gençleri istedikleri gibi yönetip,yönlendirmek,zihinlerini bulandırmak,milli ve manevi değerlerinden uzaklaştırmak,gerçek tarihi öğrenmelerini engellemek ve öğrendikeleri gerçek tarihi de unutturmak.Bunun içinde çeşitli argümanları ustalıkla kullanırlar.Bir haber yaparlar,bir araştırma yaptırırlar,bir kitap yazdırır ve bir film çektirirler.Tarihi,topluma kendi istedikleri doğrultuda empoze ederler. Bu çağda zeybeklik yapmak,işte bu kirli niyetlilere karşı efelenmek ve mücadele etmektir.. |
***
Belki de hayatım boyunca unutamayacağım bir sahneyi paylaşmak istiyorum: Bir köy düğünü bütün güzellikleri ile devam ediyor.Ortalık neşeli…Zeybekler çıktı sahneye,o an köylüler çoştu.Bir yanda,rakı kadehlerini tokuşturanlar,bir yanda dualar edenler,öte yanda silah sıkanlar derken,alkışlar arasında harmandalı oynandı..Zeybekler meydandan ayrılırken,düğün sahibi adetten dolayı,başlarından para savurdu..Daha sonra da,tenha yanda heybelerine birer şişe rakı koydu.O esnada 13-15 yaşlarında bir köylü çocuk,
efe adam para için oynamı len, |
utanmadan bide memed emmiden ırakı istiyollar, |
bunla efeyse Demircioğlu kim,Yörük Ali kim len..dedi.. |
Doğal olarak hava bir anda buz kesti ve düğün sahibi , oğlum evladım onlar efe ayıp etme misafirimiz onlar,deyip durumu kurtarmaya çalıştı.. Oysa söylediklerinde ne kadar haklıydı çocuk.Ve kimbilir o olay,bir çocuğun büyüdüğünde hakikaten zeybek gibi bir zeybek olmasına ışık olacaktı.. |
***
Bu çağda zeybekliğin düğün,dernek,resmi açılış gibi sosyal etkinliklerde yaşatılması tabiki çok önemli.Fakat,bunu yaparken zeybeklik töresine ve şanına uygun hareket etmek gerek.Talelaya efeler derneği yazıp,para karşılığı düğüne gidip,düğün sahibinden para,rakı ya da başka bir takım hediyeler kopartmak için türlü çeşitli fırıldaklar yapıp,taklalar atmak ve bunu zeybek kostümü içerisinde yapmak,benim anlayabileceğim bir durum değildir.Tabelaya,folklor yaşatma derneği yazılmış olsa,benim söyleyebileceğim her hangi bir şey olmaz.Çünkü o zaman,hem folklorik manada zeybekliği yaşatmak ve emeğinin karşılığı olarak da bir takım kazançlar elme etmek,o emeği verenlerin hakkıdır ve analarının ak sütü gibi helaldir.Lakin,efeler derneği adı altında yapılan hareketlere çok dikkat edilmelidir.Düğünlerde karşılaşılan küçük köylü ya da gurbetçi ailelerin çocukları,zeybekliği,efeliği yanlış öğrenmemelidir.Bu tür etkinliklere katılan ve kendine zeybek,efe diyen arkadaşlara ricamız olsun: sahne alırken,önce bir kaç kelam söz edin,zeybekliği anlatın,efeliğin ne olduğunu oradaki topluluğa kısaca özetleyin,gelmiş geçmiş zeybeklere bir hayır dua edin,üzerinizdeki kostümü yasaklatmamak için katledilmiş,can vermiş insanlara manevi borcunuzu ödeyin,ondan sonra efeler gibi meynada çıkıp,zeybek oynayın..İşte o zaman ayakta alkışlanmayı hak edersiniz.. Bu çağda efelenmek,bulunduğu her ortamda,gençlerin doğru bilgilendirilmelerini de sağlamak olmalıdır.. |
Not:Köy düğünündeki o köylü çocuk,bendim.. |
|
|